Thursday, January 6, 2011

DAKWAH ISLAM dalam MUZIK

_bismillahirahmanirahim_

INDUSTRI SENI atau INDUSTRI MUZIK malaysia semakin kembang dan maju..setiap lapisan masyarakat xpernah jemu dan senantiasa melayan setiap genre muzik walaupun kita tidak sedar banyak faktor yang terkandung sebalik setiap bait lagu dan alunan muzik tersebut.
topik kali nie, sy nak share dgn kalian tentang MUZIK dan ISLAM.
sy yakin mesti korang pernah terfikir walaupun sekilas or sedetik tentang genre muzik di tanah air kita dalam pembentukan dakwah islamiah yang bermacam2 or versatile. maybe, certain people boleh terima muzik itu tanpa memikirkan aspek alunan muzik hanya menitik beratkan lirik yang terkandung dalam sebuah lagu itu.
penyampaian ilmu islam melalui muzik tidak la sy katakan salah malah alhamdulilah nasyid masih lagi terus berkembang dan masih bertahan dalam dunia seni tanah air dalam proses membantu masyarakat mendekatkan diri mengenali sedikit sebanyak mengenai kehidupan islam, sejarah islam dan tokoh-tokoh..

Isu nyanyian dalam bentuk RAP, POP, JAZZ, or HIP HOP juga wujud dalam nyanyian berbentuk keagamaan, tapi sejauh mane ianya bertahan dan sejauh mane kemurnian isi dan cara penyampaian tersebut di dengar dan di serap ke hati dengan cara yang betul. adakah ia hanya sekadar lagu, muzik, bagaimana dgn isi liriknye? bagaimana pula rentak muzik yg kdg kala sperti lari dari konsep islamic. wallahualam. sy masih belum mampu untuk menghuraikan kesemuanya.

Banyak aspek baik dan buruknya muzik seperti ini, kita sebagai pendengar dan muslim haruslah fikir sejenak, dapatkan hujahan dari mereka yg arif. adakah MUZIK zaman kini selaras dalam matlamat DAKWAH ISLAM sebenar kepada masyarakat...
sama-sama la kita renungkan dan bincangkan dan berkongsi pendapat dan ilmu di dada.
_wassalamualaikum_wallahualam

No comments:

Post a Comment